חולדאי: "אם החרדים יהיו כאן רוב, הם יהפכו את ישראל לאיראן" • האזינו

    "האורטודוקסים מנסים לכפות על כולם האם מותר או אסור לנסוע בשבת, אבל דעתי היא שאנחנו לא חיים בזכות ספר התנ"ך, אלא בזכות העובדה שעם ישראל החליט לבוא לארץ ישראל ואם לא יהיה כאן רוב - לא תהיה כאן מדינת היהודים"
    דוד לזר 7 Comment on חולדאי: "אם החרדים יהיו כאן רוב, הם יהפכו את ישראל לאיראן" • האזינו
    צילום: Roni Schutzer/ FLASH90
    "האורטודוקסים מנסים לכפות על כולם האם מותר או אסור לנסוע בשבת, אבל דעתי היא שאנחנו לא חיים בזכות ספר התנ"ך, אלא בזכות העובדה שעם ישראל החליט לבוא לארץ ישראל ואם לא יהיה כאן רוב - לא תהיה כאן מדינת היהודים"
    22:55
    05.05.24
    קובי פינקלר No Comments on שלושה לוחמים נפלו באירוע הקשה במעבר כרם שלום

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סערת 'חוק השבת' לא יורדת מסדר היום, ומי שניסה היום את מזלו והציע 'פשרה' הוא ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ששיגר מכתב לחברי הכנסת ולראשי רשויות מקומיות, שבו הוא מנסה לגבש אמנה בעניין השבת בישראל.

    בדבריו כתב חולדאי כי "תפיסת העולם המנחה הייתה ונשארה כי יום השבת צריך להיות יום מנוחה בו אין מסחר ועבודה. זהו ערך סוציאלי ממדרגה ראשונה. לכל אדם צריכה להיות זכות ליום מנוחה בשבוע. אך טבעי שכיהודים וכציונים נאמץ את יום השבת כיום המנוחה שלנו במדינת ישראל".

    לדבריו של ראש עיריית ת"א,  כי "אין מדובר בוויכוח על ענייני הלכה, אלא בשאלה ערכית-אזרחית לגבי גבולות הגזרה שהמדינה אמורה להגדיר כדי שיום השבת יהיה יום המנוחה השבועי, בו רובו המכריע של הציבור לא יעבוד, אך יינתנו בו אותם שירותים הנדרשים לציבור כדי ליהנות מאותו יום מנוחה".

    "הייתי מציע לבחון באותה דרך את המצב הקיים במדינה ולגבש אמנה חברתית, בה נסכים על כך שבשבת לא יתקיים מסחר, ואפילו הקניונים יהיו סגורים – אך מנגד יותרו תחבורה ציבורית ושירות מצומצם של קיוסקים ומרכולים במתכונת שבת", מציע חולדאי.

    לסיכום כתב כי "כך, נדאג שיום השבת יהיה באמת יום מנוחה לכולם, המוקדש לבילוי, תרבות ופנאי. הדבר עדיף, לטעמי, מתרבות הקניות שכאמור התפתחה כאן בשבתות".

    דבריו של חולדאי נתפסו היום בחיוב אצל רבים, והם הוצגו כאילו הוא בא לקראת יוזם החוק ח"כ מיקי זוהר שנתמך על ידי חברי הכנסת החרדים, אולם הערב ב'מהדורה המרכזית' עם אבי מימרן ב'קול חי' הרחיב חולדאי את הצעתו, ומדבריו לכאורה נשמע כי אין כאן לא התקרבות לדת ולא רצון אמיתי להשיג 'פשרה' אמיתית.

    בדברים שנתפסים באוזני המאזין החרדי כחמורים ביותר, אמר חולדאי כי "לפי דעתי במדינה היהודית – השבת היא יום המנוחה אבל היא שונה ממה שהיה בימי קדם לפני 2,000 שנים", לדבריו, "יום המנוחה של היום כולל בילויים, תיאטרות ואתרי טבע ובשביל זה – צריך שוטרים, מצילים ומלצרים בבתי הקפה ובבתי התיאטראות, וצריך לאפשר לאנשים להיות ניידים".

    חולדאי הציג את 'פתרונו' ואמר כי "יש בעיר הזו רבים שכאשר יורדים בשבת לים אין להם איפה לקנות חלב, צריך שירותים של מספר מכולות", וכמה זה 'מספר' מכולות?, "אנחנו מציעים בחוק העזר 200 מכולות שיספקו את השירותים בעיר".

    חולדאי ניסה את כוחו בהתפלפלות הלכתית בסוגיה ואמר כי "על ההלכה אני לא מתווכח, אבל על פיה עדיף תחבורה ציבורית כי עדיף שיהיה נהג אחד שנוסע ולוקח 50 אנשים – מאשר 50 נהגים שנוסעים ב-50 רכבים".

    חולדאי המשיך להציג את עמדתו ואמר כי "יום השבת לא יכול להיות כמו שהוא היה בימי קדם, צריך לאפשר לסבתא בבאר שבע לבקר את נכדה החולה ברחובות, יום השבת הוא יום המנוחה אלא שהמנוחה השתנתה, אי אפשר להשאר כמו לפני 2,000 שנה, השתננו. וגם, זה הרי פיקוח נפש, זה יהדות, מכיון שעדיף שהתחבורה הציבורית תשמש לנהיגה לאלו ששתו אלכהול".

    בהמשך, השיחה התרחבה על הסטטוס קוו בישראל ועל מציאות שבה רוב המדינה הוא חרדי, "אם בכנסת ישראל יהיו 52 אחוז של חרדים, במדינת ישראל גם רכב פרטי לא יסע בשבת, ויהיה כאן איראן", אמר חולדאי.

    לדבריו, "האורטודוקסים מנסים לכפות על כולם האם מותר או אסור לנסוע בשבת, אבל דעתי היא שאנחנו לא חיים בזכות ספר התנ"ך, אלא בזכות העובדה שעם ישראל החליט לבוא לארץ ישראל ואם לא יהיה כאן רוב – לא תהיה כאן מדינת היהודים",

    על נושא גיוס החרדים אמר חולדאי כי "אני טוען שאפשר להיות אברך אחרי שירות בצבא ואתה יודע שזה נכון, אפשר להיות אברך גדול בתורה גם אחרי הצבא", לדבריו, "אם כל האברכים היו משרתים כמו כולם, ולא היה מצב של הסתגרות  – הייתה לנו מדינה שמחבקת את כולם".

    ההלכה אומרת 'לא' על הכל, החרדים כופים את כולם ואילו היו נותנים להצביע על פתיחת קולנוע בשבת בתל אביב – החרדים היו מצביעים נגד, איראן היו עושים כאן".

    האזינו לראיון המלא:



    7 תגובות

    מיין תגובות
    1. 7

      מה לנו ולתל אביב מעולם לא דרכתי שם הלעיטהו לרשע מה איכפת לנו

    2. 5

      אני במקום רון חולדאי הייתי מנתקת ואומרת נדפקתי הוא יצא פיתה!!!!!!!!!
      אבי נשמע הרבה יותר משכנע .

    3. 4

      קודם שחולדאי יכבד את הדתיים/ החרדים בצורה מינימלית ואז ידבר על פשרות ו"לחבק את כולם".
      בקיץ האחרון היה בת"א כנס מיוחד לחיבורים שחוברו ע"י אברכים ובני ישיבות ע"ש הרב עובדיה יוסף זצ"ל.
      בעלי ובני נכחו בכנס.
      רבנים גדולים הוזמנו לכנס כמו הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א וכד' וכן, להבדיל, חולדאי הוזמן בתור ראש העיר/ אורח כבוד לכנס.
      הונחה לו שם כיפה כדי שישים על הראש בזמן שהוא נוכח ומדבר בכנס.
      חולדאי הרים אותם והניח אותה בקצה השולחן… ממש "מכבד" את החרדים…
      ואח"כ, כשדיבר, אמר בדבריו בין היתר: אע"פ שאני לא מסכים עם דרכו של הרב עובדיה זצ"ל… וכו'- הוא לא מתבייש לדבר ככה???
      בושה וחרפה שיש לנו ראש עיר כזה!!!
      ושתדעו שתל אביב היום מלאה ב"ה בחרדים, אברכים, כוללים ות"ת ומשפחות טובות ומפוארות…
      שיתביש לו! ראש העיר שלנו!!! ושיכבד את עצמו ואת תושביו לפני שהוא קורא לאחרים לכבד את הרצונות שלו!!

    4. 3

      יש הרבה אנשים שגם רוצים להתפלל בשבת בתל אביב…
      אני מבקש מר"ע ת"א שיפתח 200 בתי כנסיות וכוללים, ענין חברתי לא איזה משהו מיוחד.

    5. 1

      חולדאי שכנע אותי דוקא. מעכשיו אני תומך בזכות החילונים לתחבורה בשבת .